خصوصیات لباس در اتاق تمیز (کلین روم)

کلین روم

 

همانطور که در مطالب قبلی ذکر کردیم اتاق تمیز (کلین روم) محلی است که در آن حداکثر قطر ذرات معلق بیش از چند میکرون نباشد زیرا در اتاق تمیز مواد و وسایل حساسی استفاده میشود و موادی تولید میشود که در سطح میکرون و یا حتی نانو است و وجود ذرات آلاینده در هوا ممکن است از کیفیت ماده تولید شده در اتاق تمیز (کلین روم) بکاهد. پس باید در اتاق تمیز مواردی را رعایت کنید تا ذرات آلاینده و معلق در هوا زیاد نشوند.

به عنوان مثال برای لباس کارکنان در اتاق تمیز (کلین روم) استاندارد هایی تعریف شده است و نباید از هر نوع لباس و وسایلی برای کار در اتاق تمیز (کلین روم) استفاده کرد در ادامه موارد الزامی ای که برای لباس کار در اتاق تمیز بیان شده است را بررسی میکنیم.

1- جنس لباس اتاق تمیز (کلین روم) : لباس اتاق تمیز باید به نوعی باشد که خود ذرات معلق در هوا منتشر نکند و فاقد شارژ الکریکی باشد و همچنین شارژ الکتریکی را به خود جذب نکند و همچنین ميكرو ارگانيسم ها را به خود جذب نكند. جنس لباس اتاق تمیز باید از پلی استر خالص باشد.

2- نوع کفش اتاق تمیز (کلین روم) : کفش اتاق تمیز (کلین روم) باید پاپوش ضد لغزش باشد و کفی صاف و لاستیکی داشته باشد.

3- سرپوش و ماسک : سرپوشی که در اتاق تمیز (کلین روم) استفاده می شود باید از جنس لباس اتاق تمیز باشد و همچنین کاملا سر را بپوشاند و ماسک اتاق تمیز (کلین روم) هم باید به وسیله دکمه به سرپوش متصل شود.

4- مدل لباس اتاق تمیز : لباس اتاق تمیز (کلین روم) باید برای آقایان و خانم ها یکسره باشد و همچنین بدون جیب باشد و تنها دارای زیپ باشد.

لباس کلین روم
لباس کلین روم